torsdag den 4. oktober 2012

Foccacia

Jeg laver ofte foccacia som madbrød... jeg synes det smager så godt og passer til det meste! Og så skal dejen her ikke æltes i hånden... Klappe klappe klappe!!! Det gør det jo bare endnu bedre.... 

(Beklager billederne er af lidt dårlig kvalitet, de bliver skiftet ud ved lejlighed...)







En halv pakke gær
3 dl lunkent vand
2 tsk olie
1 tsk salt
3 dl durumhvedemel (195 g)
3 dl hvedemel (180 gram)
Evt. oliven
Tørret rosmarin eller andre krydderier efter smag
Groft salt

Opløs gæren i vandet. Tilsæt olie og salt og derefter mel. Pisk det sammen med elpisker. 
Lad dejen hæve min 30 min. Læg dejen på en bageplade med bagepapir. Drys mel over og tryk dejen flad (pas på det ikke bliver alt for fladt, så bliver brødet meget tyndt og sprødt i stedet). Lad dejen efterhæve 20 min.
Pens med olie og drys med salt og krydderier og stik evt. oliven ned i.

Bages midt i ovnen ved 250 grader i ca 15 min.

En dobbelt portion passer til en hel bageplade ca, hvor det stadig har en fin tykkelse.. så pas på ikke at lave det for stort/fladt hvis du bare laver enkelt portion smile 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar