mandag den 2. april 2012

Chokoladekage til fondant

Denne her opskrift på chokoladekage bruger jeg altid - den smager rigtig godt og er ret fast i det, så den er god til fondant :)

(Passer til rund form 30 cm x 7,5 eller 2 x 20 cm med 7,5 cm højde).

465 g blødt smør
660 gram sukker
2-4 spsk vanillesukker
6 æg fra stuetemp.
400 gram hvedemel
320 gram god kakao
2 tsk bagepulver
2 tsk natron
100 gram chokolade i stykker, min 70%
6 dl kærnemælk

Blødt smør, sukker og vanille piskes sammen. Æg tilsættes og piskes med.
Mel, kakao, natron og bagepulver blandes i en skål for sig. Herefter blandes de 2 blandinger sammen med en ske, skiftevis med kærnemælk. Tilsidst blandes chokoladen med.

20 cm:  1 t og 20 min ved 180 grader
30 cm: 1 t og 40 min ved 180 grader

Lad den køle et kvarter inden den tages ud af formen.

Hvis den skal deles til bunde er det lettest hvis kagen er HELT kold. Jeg bager den ofte i god tid og fryser den ned - og når den er tøet op i køleskab er den let af dele til bunde. Ellers kan den også bages i enkelte bunde fra starten.

4 kommentarer:

  1. Hvor længe fryser du den ned?
    Og hvor lang tid skal den tø op før man skærer i det?

    Sarah

    SvarSlet
  2. Det er meget forskelligt. Nogle gange få dage og andre gange mange uger - begge dele fungerer. Du kan også bare sætte den på køl pakket ind i film inden du skærer den op, hvis du f.eks. bager den dagen inden. Du kan dog også sagtens bage samme dag, bare du sikrer dig at den er helt kold inden du skærer, ellers smuldrer det meget nemt :)
    Jeg plejer tage den ud af fryseren aftenen inden sådan at den kan tø op i køleskabet natten over :)

    SvarSlet
  3. Super lækker opskrift:-)

    SvarSlet
  4. Kan den laves som lys, altså undlade chokoladen? Hvis ja, hvad vil du erstatte med?

    SvarSlet