fredag den 18. maj 2012

At lægge en kage sammen og smøre den op

Inden du lægger fondant på en kage er det vigtigt, at den bliver smurt op. Dels for at gøre den jævn, men også for at holde mousseer osv inde, hvis der er det i. Hvis der f.eks. er frugt i kagen vil frugtsyren "smelte" fondanten hvis det kommer i kontakt med hinanden, og dette forhindrer opsmøringen. Du kan smøre op med forskellige ting, og du kan købe færdigt pulver der blot skal piskes op. Jeg laver altid en nem smørcreme, som fungerer helt fint for mig.

Den lyder nogenlunde sådan her: (Passer ca. til 1-2 rund kage á 20 cm, afhængig af hvor høje de er)

Smørcreme:
En halv pakke smør (125 gram), blødt (ikke alt for blødt, det skal bare kunne piskes - tag det ud af køleskabet ca 15 min før, så plejer det være fint)
Ca. en halv pakke flormelis
En sjat mælk

Pisk det hele sammen, jo længere man pisker jo bedre og mindre smøragtig bliver cremen. Jeg vejer aldrig af men putter bare hhv mælk/flormelis i til jeg synes det har den rette konsistens. Det skal være forholdsvist fast i det, så man kan smøre det jævnt på.

Sammenlægning af bunde og mousse:

Når du lægger kagen sammen er det en god idé at gøre det i formen. Gør det gerne aftenen inden kagen skal pyntes, således at det rigtigt kan sætte sig i løbet af natten - det gør det meget lettere at smøre kagen op dagen efter.
Klip en alm. frysepose op i den ene side og i bunden. Læg den ned i formen og tag bunden af din kage (som skal være toppen når den vendes om, da den har den flotteste og fladeste overflade) og kom den nederst.


Læg nu mousse i. Jeg ved at nogle foretrækker at lægge en "kant" af smørcreme rundt langs kanten, så man er sikker på moussen ikke flyder ud. Man kan sagtens gøre det uden, men prøv dig frem hvad du synes virker bedst. (Har du dog ikke tid til at lade kagen sætte sig i køleskabet natten over ville jeg gøre det). 


Bliv med indtil alle bundene er brugt. Pak det hele ind i film så det ikke bliver tørt og sæt det i køleskabet natten over.

Næste morgen vender du kagen ud og den er nu klar (og fast) til at blive smurt op. Fjern evt. overskydende mousse som er løbet ud.



OPSMØRING:

Jeg bruger altid en lille spatel til at smøre kagen op med. Kan købes i kagebutikker eller i panduro hobby. Derudover bruger jeg et opsmørings-værktøj, som sikrer at siderne bliver helt jævne



1. Start med en grov-opsmøring. Dvs. at du ikke behøver lave kanterne pæne, blot smørcremen nogenlunde jævnt dækker kagen. Start foroven og kør ned langs siderne. Sæt kagen i køleskabet min. 30 min eller til smørcremen er blevet fast.


2. Lav nu den pæne opsmøring. Jeg synes godt det kan betale sig at bruge 5 min ekstra på at gøre det jævnt og fint, da det giver en god basis for en flot fondant :) Her er glatter-redskabet (beskrevet ovenfor) uundværligt hvis du spørger mig. Sæt igen kagen på køl til andet lag er blevet fast og kom herefter fondant på. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar