torsdag den 17. januar 2013

Cookies med nødder og chokolade


Det er ikke så mange af de store kager jeg får lavet, da jeg ikke helt har tiden til det lige i øjeblikket.. men i starten af februar bliver min datter 1 år, og så er det da bestemt min plan at hun skal have en fin kage... I mellemtiden kan I få en opskrift på nogle lækre cookies. Jeg har tit brugt dem som små gaver, pakket i cellofan med en silkesløjfe på - det er lidt hyggeligt (Dog skal man huske at de skal ud af cellofanen når de er givet, hvis de ikke skal blive bløde).

100 gram sukker
110 gram smør
50 gram brun farin
1 æg
En halv tsk bagepulver
200 gram hvedemel
Minimun 100 gram hakket, mørk chokolade
Ca 1 dl hasselnødder, hakkede

(1 portion giver ca 15 stk med en færdig diameter på ca. 7 cm - kan laves både større og mindre efter smag og behag)

Vent til smøret er blødt og pisk det op med en elpisker (kan også gøres i hånden). Tilsæt sukker og brunfarin og pisk videre til det er luftigt. Tilsæt herefter ægget og pisk videre til det er blandet godt med. Kom mel og bagepulver i og rør det sammen. Til sidst kommes den hakkede chokolade og de hakkede nødder i, og der røres let rundt til det er fordelt jævnt.

Kom med en ske små klatter dej på en bageplade med bagepapir og tryk dem flade - de skal ca være 5 cm i diameter og 1-2 cm høje. Der skal være lidt plads mellem kagerne, da de flyder lidt ud.

Bag dem i en 180 grader varm ovn i 10-12 min - de skal være let gyldne i kanten, men endelig ikke for mørke.. så får de en meget mærkelig smag (Ja, jeg taler af erfaring) :)

Køl dem helt af på en bagerist og opbevar dem i en kagedåse.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar